Natural Distortion: A teljesebb hangkép
A Natural Distortion azoknak szól, akik nem csupán hallgatni, hanem - a szó legteljesebb értelmében - átélni akarják a zenét minden érzékükkel.
Természetes torzítás?
„Őrült beszéd: de van benne rendszer.”
- W. Shakespeare: Hamlet
Gondolj bele: mi lenne, ha a világ összes zenéje olyan lenne, mint egy túltömörített MP3 – 20 Hz és 20,5 kHz közé szorítva. Ha csak 20 kHz-ig hallanál, olyan lenne, mintha a pizzáról leszednéd a sajtot.
A valóságban a hangszerek nem állnak meg a 20 Hz – 20 kHz-es határnál. Pl. egy hegedű, cintányér vagy oboa spektrumában mérhetően jelen vannak 40–80 kHz közötti felharmonikusok is.
Mi pedig hiába nem halljuk őket úgy, mint egy kutya, macska vagy egy madárpók a fülszerveivel (igen, azok is hallanak ultrahangot), az agyunk és a testünk mégis reagál rájuk.
Teljesebb hangkép: a 20 Hz alatti infrahangok és a 20 kHz feletti ultrahangok, olyanok, mint a só a levesben. Megjelenítik a hangszerek valódi tónusát.
Agyműködés: kutatások kimutatták, hogy ezek a frekvencia tartományok befolyásolják az agyi aktivitást, és természetesebbnek érezzük tőlük a zenét.
Érzelmi közelség: Ezek a frekvenciák olyanok, mint a VIP-jegy a koncerten. Nem látod, nem hallod – de mégis közelebb kerülsz a zenéhez.
Az érzékelhető, de közvetlenül nem hallható világ
Infra- és ultrahangok
A fülünk közvetlenül nem érzékeli a 20 kHz feletti sávot. Ezek a hangok viszont intermoduláció révén visszahatnak az alsóbb frekvenciákra, és hozzájárulnak a „realitásérzethez”.*
Intermoduláció
Ha az ultrahang-összetevők jelen vannak a rendszerben, azok a nemlinearitások miatt “visszakeverődhetnek” a hallható tartományba. Pl.: két 30 és 35 kHz-es jel keveredése hallható 5 kHz-es komponenst eredményezhet.**
A test is hall
Ez elég vadul hangzik, de gondoljunk a 20 Hz alatti hangokra, amelyeket csak a testünkkel érzékelünk. Erről mindannyiunknak van élménye. Egyes kutatások alátámasztják ezt a felső ultrahang tartomány tekintetében is. Ezek a hangok nem hallásunkon keresztül jutnak el hozzánk, hanem testérzetet keltenek. Az ultrahang energiája rezonálhat a test szöveteiben és bőrfelületén.***
Kiteljesíti a zenei élményt
Ezek a hatások sok high end rendszerben természetesen megtörténnek. A Natural Distortionnél tudatosan törekednek rá és figyelembe veszik az ultrahang tartományt a tervezésnél. Az eredmény? Gazdagabb hangkép.
A természetes torzítás tehát nem hiba, hanem lehetőség.
* Meyer, J. & Elko, G.: Ultrasonic components in musical instruments (Journal of the Acoustical Society of America, 2000)
**Fastl, H. & Zwicker, E.: Psychoacoustics: Facts and Models (Springer, 2007)
***Kuribayashi, R. et al.: Ultrahang tartomány és agyi hatás (2017) és Oohashi, T. et al.: Inaudible high-frequency sounds affect brain activity: hypersonic effect (2000)