Natural Distortion: A teljesebb hangkép

D-N

A Natural Distortion azoknak szól, akik nem csupán hallgatni, hanem - a szó legteljesebb értelmében - átélni akarják a zenét minden érzékükkel.

Természetes torzítás?

„Őrült beszéd: de van benne rendszer.”

- W. Shakespeare: Hamlet

Gondolj bele: mi lenne, ha a világ összes zenéje olyan lenne, mint egy túltömörített MP3 – 20 Hz és 20,5 kHz közé szorítva. Ha csak 20 kHz-ig hallanál, olyan lenne, mintha a pizzáról leszednéd a sajtot.

A valóságban a hangszerek nem állnak meg a 20 Hz – 20 kHz-es határnál. Pl. egy hegedű, cintányér vagy oboa spektrumában mérhetően jelen vannak 40–80 kHz közötti felharmonikusok is.

Mi pedig hiába nem halljuk őket úgy, mint egy kutya, macska vagy egy madárpók a fülszerveivel (igen, azok is hallanak ultrahangot), az agyunk és a testünk mégis reagál rájuk.

  • Teljesebb hangkép: a 20 Hz alatti infrahangok és a 20 kHz feletti ultrahangok, olyanok, mint a só a levesben. Megjelenítik a hangszerek valódi tónusát.

  • Agyműködés: kutatások kimutatták, hogy ezek a frekvencia tartományok befolyásolják az agyi aktivitást, és természetesebbnek érezzük tőlük a zenét.

  • Érzelmi közelség: Ezek a frekvenciák olyanok, mint a VIP-jegy a koncerten. Nem látod, nem hallod – de mégis közelebb kerülsz a zenéhez.

Az érzékelhető, de közvetlenül nem hallható világ

Infra- és ultrahangok

A fülünk közvetlenül nem érzékeli a 20 kHz feletti sávot. Ezek a hangok viszont intermoduláció révén visszahatnak az alsóbb frekvenciákra, és hozzájárulnak a „realitásérzethez”.*

Intermoduláció

Ha az ultrahang-összetevők jelen vannak a rendszerben, azok a nemlinearitások miatt “visszakeverődhetnek” a hallható tartományba. Pl.: két 30 és 35 kHz-es jel keveredése hallható 5 kHz-es komponenst eredményezhet.**

A test is hall

Ez elég vadul hangzik, de gondoljunk a 20 Hz alatti hangokra, amelyeket csak a testünkkel érzékelünk. Erről mindannyiunknak van élménye. Egyes kutatások alátámasztják ezt a felső ultrahang tartomány tekintetében is. Ezek a hangok nem hallásunkon keresztül jutnak el hozzánk, hanem testérzetet keltenek. Az ultrahang energiája rezonálhat a test szöveteiben és bőrfelületén.***

Kiteljesíti a zenei élményt

Ezek a hatások sok high end rendszerben természetesen megtörténnek. A Natural Distortionnél tudatosan törekednek rá és figyelembe veszik az ultrahang tartományt a tervezésnél. Az eredmény? Gazdagabb hangkép.

A természetes torzítás tehát nem hiba, hanem lehetőség.

ndaudio.com

* Meyer, J. & Elko, G.: Ultrasonic components in musical instruments (Journal of the Acoustical Society of America, 2000)

**Fastl, H. & Zwicker, E.: Psychoacoustics: Facts and Models (Springer, 2007)

***Kuribayashi, R. et al.: Ultrahang tartomány és agyi hatás (2017) és Oohashi, T. et al.: Inaudible high-frequency sounds affect brain activity: hypersonic effect (2000)

Previous
Previous

Muzix: Otthon a zenében és a jövőben

Next
Next

Octogon Audio: Prémium moziélmény otthon